Målgruppen kendetegnes ved, at disse børn/unge ofte mangler fornemmelse af, hvem de selv er, og de kan derfor ofte tage farve af omgivelserne. Nogle af børnene/de unge kan være præget af en urolig og ukoncentreret adfærd. Andre kan opleves som indadvendte, selvdestruktive og triste. Der kan være tale om børn/unge, der har vanskeligheder ved at formidle sig om egne indre tilstande og vanskeligheder ved at fungere socialt. Det er børn/unge som, pga. deres vanskeligheder, ofte har brug for særlige læringstilbud, da det kan være for svært at modtage læring i de store folkeskolers klassesammenhænge.
Der arbejdes bevidst med målgruppen af børn/unge med relationsforstyrrelser og autismespektrumsforstyrrelser, med problemer som bl.a. opmærksomhed, koncentration, indlæring, hukommelse, angst, depression, mv.
Børnene/de unge har svært ved at klare eller forholde sig til små frustrationer eller forandringer. Når dette opstår, udløser det en vrede, panik, mistro og angst hos børnene/de unge. Disse børn/unge har svært ved at styre egne impulser, samt afstemme i forhold til omverdenens krav og forventninger til dem, og børnene/de unge har svært ved at erfaringsopsamle og udvikle sig den vej igennem.