Børnenes og de unges praktiske og sociale færdigheder øves og dette ses som meget centralt i miljøterapien. Vi arbejder miljøterapeutisk på den måde, at de daglige pligter og rutiner for børnene og de unge, ligger som fast struktur. Derudover er der faste aktiviteter/forløb, som er en del af behandlingsarbejdet. Miljøterapeuten har på behandlingskonferencen valgt disse aktiviteter ud fra de behandlingsmål, som er beskrevet i den kommunale handleplan og med respekt for de unges egne ønsker og behov i den udstrækning, der er mulighed for det.
Disse aktiviteter/forløb skal udvikle barnet og den unges kompetencer og ressourcer. Miljøterapeuterne beskriver skriftligt disse aktiviteter ud fra formål, opgave, rolle, tid, sted – dette ud fra den enkelte og fra hele børne- og ungegruppen. Dette for at sikre kontinuiteten og forudsigeligheden, hvis bl.a. et personale bliver syg og ikke kan varetage aktiviteten/forløbet.
I hverdagen arbejdes der med ”her-og-nu” oplevelser, hvor den aktuelle situation eller vanskeligheder undersøges sammen med barnet, den unge og eller med hele gruppen, når fællesskabet kan fungere som et vigtigt forandringsmiljø.
Der fokuseres ikke som hovedpunkt på de tidlige traumer, som barnet/den unge har med sig, men mere ud fra, hvilke strategier og handlemuligheder barnet/den unge har nu og kan benytte sig af. Hvis barnet/den unge har traumer, der skal bearbejdes, vil dette foregå, efter aftale i et særskilt terapeutisk forløb.